محل لوگو

آشنایی با کویر مرنجاب


صحیح در قلب کشور‌ایران کویری جالب و افسانه ای موجود هست که به لطف جذاب‌های طبیعی و تاریخی، شن‌ها و رمل‌های طلایی رنگ و شب‌های لبریز ستاره و افسون گر خویش، هیچ کس نمی‌تواند در مقابل زیبایی‌ها و جاذبه‌هایش مقاومت نماید. این بیابان را فرمان روا عباس صفوی بیابان مرنجاب نامگذاری نموده است. مرنجاب به قدری جاذبه‌های متفاوت و متنوع را در خویش جای داده که فرقی نمی‌نماید کهن سال می‌باشید یا این که برنا؛ طفل یا این که بزرگسال؛ زن یا این که مرد؛ این بیابان برای کلیه جور ذوق وسلیقه ای، جالب‌های منحصربه‌شخصی در کنار گذارده میباشد. توصیه می کنیم تا انتها این نوشته ی علمی با خبرنامه علی پدر یار باشید تا هر آنچه در خصوص مهاجرت تور کیش آفری لازم میباشد بدانید را با شما بین بگذاریم.

بیابان مرنجاب کجاست ؟

مرنجاب کویری در راس جمهوری اسلامی ایران و در استان اصفهان، توابع کاشان و دهستان کویرات میباشد. این بیابان در شمال شهر آران و بیدگل و 720کیلومتری شهر اصفهان جای‌دارد.

 

همانگونه که پیش‌خیس نیز گفتم پادشاه عباس صفوی این بیابان را «مرنجاب» نامید؛ برخی علت این نامگذاری را به مشقت کندن چاه و قنات آب شیرین در بیابان ربط می دهند که از عبارت «مرد سختی آب» گرفته شده‌است.

کاوش و رزرو تور در علی پدر

جاذبه های طبیعی بیابان مرنجاب

پوشش گیاهی و جانوری شگفت‌انگیز

 

با اینکه مرنجاب پوشیده از تپه‌ها و رمل‌های شنی و ریگزار میباشد اما در مقابل، پوشش گیاهیِ قابل توجهی هم داراست؛ گیاهان شورپسند مانند درخت‌های گز، تاغ، بوته‌های قیچ، ارته، اسکنبیل و دم گاوی در جای‌جای این بیابان عرض‌اندام می‌نمایند.

 

از حیوان‌ها بیابان غافل نشوید؛ گرگ، شغال، کفتار، روباه شنی، گربه شنی، بزمجه، آفتاب‌پرست، گونه های مارمولک، مار، عقرب، تیهو، عقاب، شاهین و اما یوزپلنگ پر اسم و رسم اهل ایران، مرنجاب را برای معاش تعیین کرده‌اند. هنگام بازدید از مرنجاب مراقب باشید تا به گیاهان و جانوران این بیابان آسیبی نرسانید.

دریاچه نمک آران و بیدگل

دریاچه نمک در لبه بیابان و حدود 35 کیلومتری شهر آران و بیدگل میباشد. این دریاچه حدود 650 کیلومتر مساحت داراست. دریاچه در اضافه ماه‌های سال کم آب و به طور نمکزار میباشد البته یکی‌از جذابیت‌های عجیب آن بعداز بارش باران و تبخیر آب نمایان می‌گردد: گونه های هندسی جالبی که از رسوبات نمک به وجود آمده‌اند.

 

برای دسترسی به‌این دریاچه خوشگل دو شیوه موجود است. راه و روش نخستین این میباشد که آران و بیدگل به سمت مرنجاب، پس از حدود ۳۵ کیلومتر به دوراهی دریاچه نمک می سید. منش دوم این میباشد که پس از عبور از کاروانسرای مرنجاب، ۱۰ کیلومتر دیگر ادامه دهید تا به دو راهی چاه دستکن برسید، مسیر سمت دریاچه را گزینش نمائید.

 

یادتان باشد که زمین‌های حریم این دریاچه به‌شدت باتلاقی می‌باشند و ممکن می باشد خودروی شما یا این که حتی خودتان را گرفتار نمایند؛ پس بدون شک برای رفتن به دریاچه از یک راهنما یاری بگیرید. اشخاص متعددی در آن حوالی گرفتار باتلاق گردیده‌اند و سفرشان نصفه‌کاره باقی مانده میباشد.

جزیره حیران

جزیره گیج همان گونه که تا حدودی از اسم آن هم پیداست، یک کدام از مرموزترین و دیدنی ترین جاهای جالب بیابان مرنجاب میباشد. این جزیره حیران بین دریاچه مسیله یا این که به عبارتی دریاچه نمک در لبه بیابان جای دارد و از بدور مانند یک کوه کوچک به لحاظ میرسد که حریم آن را رینگ‌ای از غبار پوشانده میباشد.

 

دریاچه مسیله در اکثر تور قشم آفری فصل‌های سال کم آب و به طور نمکزار میباشد اما در فصل‌های بارندگی سطح آب نزدیک به 2 تا 5 سانتی‌متر بالا میاید. این جزیره از سنگ‌های آتشفشانی به وجود آمده و هیچ پوشش گیاهی‌ای نیز ندارد.

 

علت نامگذاری جزیره گیج دیدنی میباشد؛ خطای دیدی که بر اثر گرمی هوا و وجود نمکزار در حوالی به وجود آید، سبب گردیده که مردم ساکن تصور نمایند این جزیره در هم اکنون تکان میباشد و به همین عامل آن را حیران نامیدند.

 

توجه نمائید که نمکزارهای حریم جزیره حیران هم در اضافه مواقع موقعیت باتلاقی داراست پس هنگام بازدید از آن جوانب احتیاط را در لحاظ بگیرید.

رمل‌های بیابان مرنجاب

همان طور که پیش‌خیس نیز گفتم طولانی تر بیابان مرنجاب پوشیده از ریگزار و تپه‌های شنی میباشد که به آن ها «رمل» می گویند. گام زدن بر روی رمل‌ها در ذیل نوروروشنایی آفتاب تجربه دلچسب و شیرینی میباشد که فقط در بیابان می توانید داشته باشید؛ شن‌های طلایی رنگی که به لطف خورشید گرم می‌باشند البته هنوز در پایین آن خنکی شب بیابان شم میشود.

 

طلوع یا این که غروب بیابان مرنجاب را از دست ندهید. رقص نورهای رنگارنگ خورشید بر روی رمل‌های طلایی صحنه ایست که زیبایی‌اش تا مقطع‌ها شیرینی بیابان را برایتان تداعی میکند.

بدون شک تا به امروز بارها و بارها تعریف و تمجید شب بیابان را شنیده‌اید حتی در حالتی که تجربه دیدن آن از نزدیک را هم نداشته باشید. شب‌های بیابان به ویژه در حالتی که افق صاف باشد، حقیقتا شگفت انگیز و افسونگر میباشد؛ به راحتی میتوانید گرد بودن زمین را حس نمایید چراکه بین ستاره‌های کوچک و پهناور نقره‌ای رنگ محاصره میشوید. ستاره‌هایی که سوای وسیله‌های فن‌ای رصد نیز قابل مشاهده می باشند. دیده برداشتن از این همگی زیبایی و شکوه حتی با وجود خستگی روز هم سخت خواهد بود.

جاذبه‌های تاریخی بیابان مرنجاب

کاروانسرای مرنجاب

مرنجاب در مسیر جاده ابریشم قدیم جای دارد؛ جاده معروفی که تجارت کشور ایران با چین و اروپا را میسر می کرد. پادشاه عباس صفوی در تمام مسیر جاده ابریشم کاروانسراهایی را تولید کرده بود تا اهالی برای اقامت و استراحت مسافران، تاجران و کاروان‌ها باشد و هم امنیت آنها را آماده نماید.

 

در سال 1012 هجری، پاد شاه عباس فرمان تولید کاروانسرای مرنجاب را بر روی تپه‌ای در کنار چشمه آب شیرین و دریاچه نمک صادر کرد، به همین برهان به کاروانسرای عباسی جهانی شد. خضر نهاوندی که در آن دوره حکم کننده کاشان بود این کاروانسرای پهناور را در زمینی به مساحت 3500 مترمربع با 29 اتاق با خشت سازه کرد. دیوارهای آن با کنگره و به طور سنگر ساخته شد. در آن دوره 500سرباز دارای اسلحه از کاروانسرای مرنجاب مراقبت می‌کردند.

 

در سال 1378خورشیدی، ارثیه فرهنگی کاروانسرای مرنجاب را از فردی به اسم شیبانی که صاحب و مالک آن بود، خرید و تجدید بنا کرد. این کاروانسرا در 30 تیرماه سال 1384خورشیدی به شماره 12126 در فهرست اثر ها ملی کشور ایران تثبیت شد.

 

کاروانسرا مرنجاب هم‌اینک نیز پابرجاست و اتاق‌های آن پذیرای مهمان‌هایی میباشد که می خواهند شب را در بیابان بمانند. یکی اتاق‌ها هم تبدیل به سفره منزل شده‌است. همینطور می توانید در پشت بام کاروانسرا به امداد وسایل رصد از عرش شب بیابان مرنجاب لذت ببرید.

چاه دستکن

در شرق کاروانسرای مرنجاب، چاهی تاریخی حفر گردیده‌ میباشد که آب شیرین بیابان را تامین می‌نماید. وجود این آب شیرین به جهت لایه‌های ماسه‌ای میباشد که در چاه قرار داده شده‌است. لایه‌های ماسه داخل چاه دستکن، نمک آب پر نمک را به خویش جذب می نماید و آب شیرین را در اختیارتان قرار میدهد.

تفریحات بیابان مرنجاب

شترسواری در بیابان مرنجاب

 

از قدیم، شتر وسیله‌ای برای رفت و آمد دیدنی های ایران همراه با آدرس در بیابان بوده که امروزه به یک کدام از دوست داستنی‌ترین تفریحات این حوزه‌ تبدیل شده است. میتوانید در بیابان مرنجاب شتر کرایه فرمائید و از این تجربه دیدنی لذت ببرید.

موتورسواری در بیابان مرنجاب

 

موتورهای سه چرخ یکی‌از دیگر از تفریحات رایج در بخشها کویری بوده که در بیابان مرنجاب نیز موجود است. در‌صورتی‌که دلداده هیجان می باشید، موتورسواری بر روی رمل‌ها و تپه‌های شنی را فراموش نکنید.

آفرود سواری در بیابان مرنجاب

 

آفرود سواری را با ماشین‌های شاسی بلند و اختصاصی که در مرنجاب نیز وجود دارد، می توانید انجام دهید اما به جهت جراحت‌های متعددی که‌این تفریح به رمل‌های کویری وارد می کند، توصیه می کنیم آفرود سواری در بیابان مرنجاب را کنار بگذارید. آفرود سواری به مرور دوره سبب ساز تخریب رمل‌ها میگردد و پستی و بلندی‌های آن را کاملا از دربین می برد.

پیاده روی در بیابان مرنجاب

 

یکی‌از دیدنی‌ترین تفریحاتی که در بیابان مرنجاب میتوانید انجام دهید، پیاده‌روی میان رمل‌ها و تپه‌های شنی میباشد که به شما قابلیت دیدن زیبایی‌ها و جذابیت‌های آن را از نزدیک میدهد.

شیوه های دسترسی به بیابان مرنجاب

 

سه مسیر کلی چهت نیل به بیابان مرنجاب موجود هست البته شایسته ترین مسیر، از منش شهر آران و بیدگل میباشد. جاده شهر آران و بیدگل را به سمت پادگان ارتش ادامه دهید تا به جاده خاکی مرنجاب وارد گردید؛ بعد از طی حدود 45 کیلومتر به بیابان مرنجاب می رسید.

 

اعتنا داشته باشید در شرایطی که می‌خواهید با ماشین فردی به مرنجاب مهاجرت نمایید، بهتر میباشد با یک ماشین به بیابان نروید و ترجیحا ماشین شاسی بلند را برای این مسافرت تعیین فرمائید.

وسایل آیتم برای مسافرت به بیابان مرنجاب

 

زمانی که به هر کویری مسافرت میکنید، به جهت موقعیت آب و هوایی یگانه این بخش ها لازم میباشد تعدادی وسایل را با خویش همدم داشته باشید که پیرو فهرستی از مهم ترین آنها را برایتان آورده‌ام.

 

کفش مطلوب پیاده روی که بهتر میباشد ساقدار باشد؛

عینک آفتابی؛

کرم ضد آفتاب؛

کارت شناسایی؛

پاوربانک؛

نقشه حوزه‌؛

وسایل یاری‌های نخستین از پاراگراف کیت مارگزیدگی؛

لباس کلفت؛

داروهای همگانی؛

مواد خوراکی و آب‌آشامیدنی طولانی تر؛

کبریت یا این که فندک؛

خیمه مسافرتی؛

انبان خواب؛

حشره کش؛

نفت یا این که گازوئیل؛

زیرانداز؛

پول عیب گیری.

 

در هجرت به بیابان مرنجاب، به نکته‌های ذیل اعتنا نمائید:

 

بازدید از بیابان مرنجاب را بهتر میباشد با ملازمت یک راهنما انجام دهید؛

برخی از بخش‌های بیابان مرنجاب به شدت باتلاقی میباشد پس مراقب باشید وارد این بخش‌ها نشوید؛

سطح نمکزارهای بیابان مرنجاب سپید رنگ میباشد و منعکس شدن نوری که از آن ها ساتع می گردد، ممکن میباشد سبب ساز زخم به دیده گردد پس در حین روز بدون شک از عینک آفتابی به کارگیری نمایید؛

اعتنا نمائید در مسافرت به بیابان لنز چشمی نگذارید چراکه ممکن میباشد شن‌ به لنزتان چسبیده و به تندرست دیده شما جراحت رسد؛

مراقب جانورانی نظیر عقرب باشید. در‌صورتی‌که میخواهید شب را در بیابان خیمه بزنید، دایره‌ای در نزدیکی محل اقامت خویش با گازوئیل یا این که نفت بکشید تا جانواران کویری به شما نزدیک نشوند؛

شن‌های بیابان می توانند به باطن اسباب الکترونیکی نفوذ نمایند و به آن ها جراحت بزنند پس وسایل الکترونیکی خویش را باطن کیف‌های دربسته مراقبت نمائید؛

به واحد سنجش دو برابر مصرف مستمر، آب‌شرب همپا خویش ببرید.

 

شایسته ترین دوره برای بازدید از بیابان مرنجاب

 

بیابان از پاراگراف مناطقی از حیث جغرافیایی میباشد در تمامی درحال حاضر گرما و روشنایی بی واسطه خورشید را تجربه خواهید کرد و روزهای گرم و شب‌های سردتر دارید. بیابان مرنجاب نیز از این قاعده مستثنا وجود ندارد. شایسته ترین دوره برای بازدید از بیابان مرنجاب، اوایل آبان تا آخرها فروددین ماه میباشد؛ درین دوران، مرنجاب آب و هوای به مراتب معتدل‌تری داراست.

 

منبع : سایت گردشگری و سفر

  انتشار : ۲۲ تیر ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 28

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما